Of Sagittarii and Dogs: Two Graphical Representations of the Lope de Vega Brand

Authors

  • Antonio Sánchez Jiménez Université de Neuchâtel

Abstract

This article examines how Lope de Vega proclaimed his literary singularity with two graphical representations: an engraving with a centaur that appeared in several covers of his works between 1604 and 1625, and an allegorical portrait that Lope kept in his study and that was well known in his circle of friends. These cases show how Lope used graphic material to promote a certain image of himself and his work, supporting the one he spread through his verses. On the other hand, these examples shed light on opposite aspects of Lope’s career: the centaur shows how he adapted himself to the world of mass production; the allegorical portrait shows how he presented himself in more exclusive circles.

Keywords

Lope de Vega, engraving, centaur, portrait, Lope brand

References

Alciato, Andrea, Emblemata, Lyon, Bonhomme, 1550.

Anibal, C. E., «Lope de Vega’s Dozena Parte», Modern Language Notes 47 (1932), 1-7.

Barrera, Cayetano Alberto de la, Nueva biografía de Lope de Vega, Obras de Lope de Vega publicadas por la Real Academia Española. Tomo I, Madrid, Real Academia Española, 1890.

Campana, Patrizia, Luigi Giuliani, María Morrás y Gonzalo Pontón, «La Parte primera de comedias: historia editorial», en Lope en 1604, ed. Xavier Tubau, Lleida, Milenio, 2004, 33-42.

Carducho, Vincencio, Diálogos de la pintura, Madrid, Francisco Martínez, 1633.

Cast, David, The Calumny of Apelles. A Study in the Humanistic Tradition, New Haven, Yale University Press, 1981.

Cayuela, Anne, Alonso Pérez de Montalbán: un librero en el Madrid de los Austrias, Madrid, Calambur, 2005.

Civil, Pierre, «De l’image au texte: portrait de l’auteur dans le livre espagnol des XVIe et XVIIe siècles», en Le livre et l’édition dans le monde hispanique, XVIe-XXe siècles: Pratiques et discours paratextuels. Actes du Colloque International CERHIUS, ed. Michel Moner y M. Laffon, Grenoble, Université Stendhal, 1991, 45-62.

Cuesta Gutiérrez, Luisa, La imprenta en Salamanca: avance al estudio de la tipografía salmantina (1480-1944), Salamanca, Diputación Provincial de Salamanca, 1981.

Di Pastena, Enrico, ed., Juan Pérez de Montalbán, Fama póstuma a la vida y muerte del doctor frey Lope Félix de Vega Carpio y elogios panegíricos a la inmortalidad de su nombre, Pisa, ETS, 2001.

Eisestein, Elizabeth L., The Printing Press as an Agent of Change, Cambridge, Cambridge University Press, 1982.

Fernández Valladares, Mercedes, «Biblioiconografía y literatura popular impresa: la ilustración de los pliegos sueltos burgaleses (o de babuines y estampas celestinescas», eHumanista 21 (2012), 87-131.

García Aguilar, Ignacio, Poesía y edición en el Siglo de Oro, Madrid, Calambur, 2009.

García Reidy, Alejandro, Las musas rameras. Oficio dramático y conciencia profesional en Lope de Vega, Madrid, Iberoamericana, 2013.

Giuliani, Luigi, «La Parte de comedias como género editorial», Criticón 108 (2010), 25-36.

McGrath, David, «Lope as Icon», en A Companion to Lope de Vega, eds. Alexander Samson y Jonathan Thacker, London, Tamesis, 2008, 269-284.

Moll, Jaime, «Los editores de Lope de Vega», Edad de Oro 14 (1995), 213-222.

Montero, Juan, «La rivalidad literaria entre Lope y Jáuregui», Anuario Lope de Vega 14 (2008), 181-212.

Navarrete Prieto, Benito, «De poesía y pintura: Lope de Vega retratado por van der Hamen», Ars 3 (2010), 52-64.

Pérez, Luis y Federico Sánchez Escribano, Afirmaciones de Lope de Vega sobre preceptiva dramática a base de cien comedias, Madrid, Consejo Superior de Investigaciones Científicas, 1961.

Pérez de Montalbán, Juan, Fama póstuma a la vida y muerte del doctor frey Lope Félix de Vega Carpio y elogios panegíricos a la inmortalidad de su nombre, ed. Enrico Di Pastena, Pisa, ETS, 2001.

Peyton, M. A., «The Retrato as Motif and Device in Lope de Vega», Romance Notes 4 (1962), 51-57.

Portús Pérez, Javier, Lope de Vega y las artes plásticas (estudio sobre las relaciones entre pintura y poesía en la España del Siglo de Oro), Madrid, Universidad Complutense, 1992.

—, Pintura y pensamiento en la España de Lope de Vega, Hondarribia, Nerea, 1999.

—, «Envidia y conciencia creativa en el Siglo de Oro», Anales de Historia del Arte, volumen extraordinario (2008), 135-149.

Profeti, Maria Grazia, «I ritratti del Fénix de los ingenios», en Nell’officina di Lope, ed. Maria Grazia Profeti, Firenze, Alinea, 1999, 45-72.

Ripa, Cesare, Iconologia, ed. Piero Buscaroli, 2 vols., Torino, Fògola, 1988.

Romera-Navarro, Miguel, La preceptiva dramática de Lope de Vega y otros ensayos sobre el Fénix, Madrid, Yunque, 1935.

Ruiz Pérez, Pedro, «Lope en Filomena: mitografía y mitificación», Anuario Lope de Vega 11 (2005), 195-220.

—, La distinción cervantina: poética e historia, Alcalá de Henares, Centro de Estudios Cervantinos, 2006.

—, La rúbrica del poeta. La expresión de la autoconciencia poética de Boscán a Góngora, Valladolid, Universidad de Valladolid, 2009.

Salvá y Mallen, Pedro, Cátalogo de la biblioteca de Salvá, vol. I, Valencia, Ferrer de Orga, 1872.

Sánchez Jiménez, Antonio, El pincel y el Fénix: pintura y literatura en Lope de Vega Carpio, Madrid, Iberoamericana, 2011.

—, «Furor, mecenazgo y enárgeia en la Arcadia (1598): Lope de Vega y los frescos de Cristoforo Passini para el palacio del Gran Duque de Alba», Etiópicas 10 (2014), 55-110.

Tejada Peluffo, José Luis, «La personalidad excepcional de Lope de Vega», Draco 1 (1989), 23-35.

Vega Carpio, Lope de, Cartas, documentos y escrituras del dr. frey Lope Félix de Vega Carpio, ed. Kristof Sliwa, vol. 2, Newark, Juan de la Cuesta, 2007.

—, La hermosura de Angélica, con otras diversas Rimas, en Lope de Vega. Poesía, I, ed. Antonio Carreño, Madrid, Biblioteca Castro, 2002, 609-970.

—, Isidro. Poema castellano, ed. Antonio Sánchez Jiménez, Madrid, Cátedra, 2010.

—, «El jardín de Lope de Vega», en La Filomena, en Lope de Vega. Poesía, IV, ed. Antonio Carreño, Madrid, Biblioteca Castro, 2003, 256-273.

—, Jerusalén conquistada. Epopeya trágica, en Lope de Vega. Poesía, III, ed. Antonio Carreño, Madrid, Biblioteca Castro, 2003.

—, Relación de las fiestas que la insigne villa de Madrid hizo en la canonización de su bienaventurado hijo y patrón san Isidro, Madrid, viuda de Alonso Martín, 1622.

—, Rimas, ed. de Felipe B. Pedraza Jiménez, 2 vols., [Ciudad Real], Universidad de Castilla-La Mancha, 1993.

—, Rimas humanas y divinas del licenciado Tomé de Burguillos, ed. Antonio Carreño, Salamanca, Almar, 2002.

—, Rimas sacras, ed. Antonio Carreño y Antonio Sánchez Jiménez, Madrid, Iberoamericana, 2006.

Vicente García, Luis Miguel, «Lope de Vega y la polémica sobre astrología en el seiscientos», Anuario Lope de Vega 15 (2009), 219-243.

Vindel, Francisco, Escudos y marcas de libreros en España durante los siglos XV a XIX (1485-1850), Barcelona, Orbis, 1942.

Published

23-11-2016

Downloads

Download data is not yet available.