Garcilaso de la Vega and the Neapolitan literary circle of the Bishop of Catania

Authors

  • Gáldrick de la Torre Ávalos Universitat de Girona

Abstract

This article deals with Garcilaso’s relationship with the gathering of the Bishop Monsignor of Catania, whose location can be placed in Naples during the time the poet from Toledo lived there. The interest in a classicist conception of Petrarchism in a poetic group that included Bernardo Tasso, Luigi Tansillo and Antonio Sebastiano Minturno, who were possibly prominent members of the patronage network of the Marchioness of Padula Maria de Cardona, serves to contextualize, from a historical and sociological point of view, the content of Garcilaso’s sonnet XXIV.

Keywords

Garcilaso de la Vega, Luigi Tansillo, Bernardo Tasso, Antonio Sebastiano Minturno, María de Cardona, Giovanni Andrea Gesualdo, Bishop of Catania

References

Addesso, Cristiana Anna, Le Stanze del Fuscano sovra la belleza di Napoli , Tesis doctoral, Nápoles, Università degli Studi di Napoli “Federico II”, 2005, en línea, <http://dx.doi.org/10.6092/UNINA/FEDOA/2434>.

Alicarnasseo, Filonico, Vite di alcune persone illustri del secolo XVI, Biblioteca Nazionale di Napoli, ms. X.B.67.

Alonso, Dámaso, Poesía española. Ensayo de métodos y límites estilísticos, Madrid, Gredos, 1950.

Belloni, Gino, “Di un «parto d’elephante» per Petrarca (Il commento del Gesualdo al «Canzoniere»)”, Rinascimento, II, 20 (1980), pp. 359-381.

Bellsolell, Joan, “Miguel Mai y Antonio Sebastiano Minturno en la corte de Carlos V”, Studia Aurea, IV (2010), pp. 139-178, en línea, <https://doi.org/10.5565/rev/studiaaurea.40>.

Biehl, James W., Antonio Minturno. De poeta in six books, Tesis doctoral, Carbondale, Southern Illinois University, 1974, en línea, <https://ur.es1lib.org/book/5258287/1dd0d0>.

Burgassi, Cosimo, “Gesualdo lettore di Petrarca e la ‘prova degli artisti’ (Rvf 77)”, Studi di filologia italiana, LXX (2012), pp. 169-181.

Caccamo, Domenico, “Caracciolo, Nicola Maria”, Dizionario Biografico degli Italiani, XIX (1976), en línea, <https://www.treccani.it/enciclopedia/nicola-maria-caracciolo_(Dizionario-Biografico)>.

Cerboni Baiardi, Giorgio, La lirica di Bernardo Tasso, Urbino, Argaglia editore, 1966.

D’Alessandro, Francesca, “Il Petrarca di Minturno e Gesualdo: preistoria del pensiero poético tassiano”, Aevum, LXXIX, 3 (2005), pp. 615-637.

De Caro, Gaspare, “Caracciolo, Marino Ascanio”, Dizionario Biografico degli Italiani, XIX (1976), en línea, <https://www.treccani.it/enciclopedia/marino-ascanio-caracciolo_%28Dizionario-Biografico%29/>.

De Frede, Carlo, I lettori di umanità nello Studio di Napoli durante il Rinascimento, Nápoles, L’Arte tipografica, 1960.

Fosalba, Eugenia, “Implicaciones teóricas del alegorismo autobiográfico en la égloga III de Garcilaso”, Studia Aurea, III (2009), pp. 39-104, en línea, <https://doi.org/10.5565/rev/studiaaurea.28>.

Fosalba, Eugenia, Pulchra Parthenope. Hacia la faceta napolitana de la poesía de Garcilaso, Madrid-Fráncfort del Meno, Iberoamericana-Vervuert, 2019, en línea, <https://doi.org/10.31819/9783964569011>.

Fosalba, Eugenia, “La sodalitas como fuente de inspiración en la poesía de Garcilaso”, Studia Aurea, XV (2021), pp. 227-254, en línea, <https://doi.org/10.5565/rev/studiaaurea.451>.

Fuscano, Giovanni Bernardino, Stanze sovra la belleza di Napoli, Roma, Antonio Blado, 1531.

Gallego Morell, Antonio, Garcilaso: documentos completos, Barcelona, Planeta, 1976.

Garcilaso de la Vega, Obra poética y textos en prosa, ed. Bienvenido Morros, Barcelona, Crítica, 1995.

Gargano, Antonio, “Garcilaso de la Vega e la nuova poesia in Spagna, dal retaggio cancioneril ai modelli classici”, en Mnemosynon. Studi di letteratura e di umanità in memoria di Donato Gagliardi, ed. Ugo Criscuolo, Nápoles, Università degli Studi di Napoli “Federico II”, 2001, pp. 267-282.

Gargano, Antonio, Con accordato canto. Studi sulla poesia tra Italia e Spagna nei secoli XV-XVII, Nápoles, Liguori, 2005.

Gargano, Antonio, “Garcilaso de la Vega e i classici latini: il motivo del primus ego”, Lingue antiche e moderne, VIII (2019), pp. 5-30.

Gesualdo, Giovanni Andrea, Il Petrarcha con la spositione di M. Giovanni Andrea Gesvaldo, Venecia, Domenico Giglio, 1553.

Minturno, Antonio Sebastiano, Arte poética, ed. María del Carmen Bobes Naves, Madrid, Arco/Libros, 2009.

Minturno, Antonio Sebastiano, Lettere di Meser Antonio Minturno, Venecia, Girolamo Scoto, 1549.

Morros, Bienvenido, “Garcilaso y Propercio: a propósito del soneto XXIV”, Voz y Letra, XIX (2008), pp. 101-111.

Mele, Eugenio, “Las poesías latinas de Garcilaso de la Vega y su permanencia en Italia”, Bulletin Hispanique, XXV, 2 (1923), pp. 108-148, en línea, <https://doi.org/10.3406/hispa.1923.2133>.

Sannazaro, Iacopo, Latin Poetry, ed. Michael C. J. Putnam, Cambridge-Londres, The I Tatti Renaissance, 2009.

Tallini, Gennaro, “Dilettare, insegnare, movere «non però sì forte che, come il Tragico, perturbi». «L’officio del Comico Poeta» e «li motti, e detti piacevoli » della commedia nel II libro dell’«Arte poetica» di Antonio Minturno”, en Le forme del comico. Atti delle sessioni parallele del XXI Congresso dell’ADI (Associazione degli Italianisti) — Firenze, 6-9 settembre 2017, ed. Francesca

Castellano, Irene Gambacorti, Ilaria Macera, Giulia Tellini, Florencia, Società Editrice Fiorentina, 2019, pp. 406-415.

Tallini, Gennaro, L’officio del Poeta. Studi su Antonio Minturno, Gaeta, s.l., Ali Ribelli Edizioni, 2020.

Tansillo, Luigi, Rime, ed. Tobia R. Toscano, Roma, Bulzoni, 2011.

Torre Ávalos, Gáldrick de la, “«...al servitio de la felice memoria del marchese del Vasto». Notas sobre la presencia de Bernardo Tasso en la corte poética de Ischia”, Studia Aurea, X (2016), pp. 363-392, en línea, <https://doi.org/10.5565/rev/studiaaurea.230>.

Torre Ávalos, Gáldrick de la, “El grupo poético de Ischia y la adaptación al vulgar de la égloga piscatoria”, Bulletin Hispanique, CXIX, 2 (2017: La Égloga renacentista en el Reino de Nápoles, ed. Eugenia Fosalba y Gáldrick de la Torre Ávalos), pp. 537-554, en línea, zhttps://doi.org/10.4000/bulletinhispanique.5079>.

Torre Ávalos, Gáldrick de la, “Garcilaso y Alfonso d’Avalos, marqués del Vasto”, en Eugenia Fosalba y Gáldrick de la Torre Ávalos (eds.), Contexto latino y vulgar de Garcilaso en Nápoles. Redes de relaciones de humanistas y poetas (manuscritos, cartas, academias), Berna, Peter Lang, 2018, pp. 221-247.

Torre Ávalos, Gáldrick de la, “Garcilaso de la Vega lettore di Vittoria Colonna: per una interpretazione del sonetto «Clarísimo marqués, en quien derrama »”, Critica Letteraria, I, 182 (2019), pp. 13-39.

Torre Ávalos, Gáldrick de la, Garcilaso, Alfonso d’Avalos y el desarrollo de la literatura vulgar en Nápoles en la década de 1530, Tesis doctoral, Girona, Universitat de Girona, 2020, en línea, <http://hdl.handle.net/10803/671395>.

Published

31-12-2022

Downloads

Download data is not yet available.