Diplomatic eloquence: don Juan Antonio de Vera y Zúñiga and Remigio Nannini’s “Orationi militari”

Authors

  • Victoria Pineda Universidad de Extremadura

Abstract

El embaxador (1620) by don Juan Antonio de Vera y Zúñiga was a dialogue on diplomacy that became one of the most important treatises of its genre in Europe. Critical studies on political philosophy and diplomacy often mention the contents of Vera’s book, as well as its political affiliation, but very little has been said about the possible readings that might have influenced Vera as far as eloquence is concerned. This article examines the last part of the dialogue, where one of the characters reads a list of more than one hundred speeches and over forty historians that the diplomat-in-training should use as models for eloquence. A close analysis of the list reveals that the source of this section is Orationi militari, an anthology of speeches published in Venice in 1557 by the Dominican friar Remigio Nannini, a collection that would be repeatedly reissued and imitated in later years. This essay highlights a special case of the process of “appropriation” facilitated by some Early Modern artes excerpendi.

Keywords

Juan Antonio de Vera y Zúñiga, conde de la Roca, El embaxador, Remigio Nannini, Orationi militari, military eloquence, diplomacy, artes excerpendi

References

Amezúa, Agustín G. de, Lope de Vega en sus cartas. Introducción al epistolario de Lope de Vega Carpio, vol. IV, Madrid, Tipografía de Archivos, 1943.

Bouza, Fernando, «Historia natural del texto escrito. Autores, copistas, impresores, libreros y lectores», en Comunicación, conocimiento y memoria en la España de los siglos XVI y XVII, Salamanca, SEMYR, 1999, pp. 79-105.

Cantarino, Elena, «Justo Lipsio en la biblioteca de Lastanosa. Apuntes para las fuentes de Gracián», en María Luisa Lobato y Francisco Domínguez Matito, eds., Actas del VI Congreso de la Asociación Interanacional Siglo de Oro, Madrid, Iberoamericana-Vervuert, 2004, vol. 1, pp. 457-465.

Cevolini, Alberto, De arte excerpendi. Imparare a dimenticare nella modernità, Florencia, Olschki, 2006.

Cinti, Bruna, Letteratura e politica in Juan Antonio de Vera, ambasciatore spagnolo a Venezia (1632-1642), Venecia, Librería Universitaria Editrice, 1966.

Colomer, José Luis, «Introducción. Los senderos cruzados del arte y la diplomacia», en José Luis Colomer, ed., Arte y diplomacia de la monarquia hispánica en el siglo XVII, Madrid, Fernando Villaverde Ediciones, 2003, pp. 13-32.

Davies, Gareth A. , «The Influence of Justus Lipsius on Juan de Vera y Figueroa’s Embaxador (1620)», Bulletin of Hispanic Studies 42.3 (1965), pp. 160-173.

Delage, Agnès, «L’historien comme fiction. Stratégies d’auteurs et stratégies narratives dans l’historiographie espagnole du XVIIe siècle», en Clizia Carminati y Valentina Nider, eds., Narrazione e storia tra Italia e Spagna nel Seicento, Trento, Università degli Studi di Trento, 2007, pp. 141-163.

Egido, Aurora, «Introducción», en Baltasar Gracián, El discreto, Madrid, Alianza Editorial, 1997, pp. 7-128.

Elliott, John H., El Conde-Duque de Olivares. El político en una época de decadencia, trad. Teófilo de Lozoya, Barcelona, Crítica, 1990.

Fernández-Daza Álvarez, Carmen, Juan Antonio de Vera, I Conde de la Roca (1583-1658), Badajoz, Diputación Provincial, 1994a.

—, «Lope de Vega y Juan Antonio de Vera», Anuario de Estudios Filológicos 17 (1994b), pp. 115-131.

Iglesias-Zoido, Juan Carlos y Victoria Pineda, eds., Anthologies of historiographical discourses from Antiquity to the Renaissance, Leiden, Brill, (en prensa). Mattingly, Garrett, Renaissance Diplomacy, Baltimore, Penguin Books, 1965.

López López, Raúl, ed., Pedro de Valencia, «Sobre las Guerras de Flandes de Jerónimo Conestaggio», en Pedro de Valencia, Obras completas VI. Escritos varios, coord. Jesús María Nieto Ibáñez, León, Universidad de León, 2012, pp. 575-613.

Montero, Juan, «Olivares y los ingenios andaluces. Sobre el mecenazgo literario del conde-duque», Andalucía en la historia 36 (2012), pp. 16-19.

Moss, Ann, Printed Commonplace Books and the Structuring of Renaissance Thought, Oxford, Clarendon Press, 1996.

Nakládalová, Iveta, «Las artes excerpendi altomodernas y la organización del saber», en Natalia Fernández Rodríguez y María Fernández Ferreiro, eds., Literatura medieval y renacentista en España: líneas y pautas, Salamanca, Sociedad de Estudios Medievales y Renacentistas, 2012, pp. 763-773.

Ramírez de Villa-Urrutia, Wenceslao, «La literatura del derecho internacional en España durante el siglo XVII», en Ocios diplomáticos, 2ª ed., Madrid, Francisco Beltrán, 1927, pp. 171-192.

Rodríguez Moñino, Antonio, «El Conde de la Roca (1583-1658). Noticias bio-bibliográficas», Revista del Centro de Estudios Extremeños 9 (1935), pp. 18-31.

Salazar de Mendoza, Pedro, Monarquía de España, ed. Bartolomé Ulloa, tomo 2, Madrid, Ibarra, 1770.

Vega Carpio, Lope de, La Circe, con otras rimas y prosas, Madrid, Viuda de Alonso Martín a costa de Alonso Pérez, 1624.

—, Los esclavos libres, ed. Omar Sanz Burgos y Ely Treviño, en Lope de Vega. Comedias. Parte XIII, coord. Natalia Fernández, Madrid, Gredos, 2014, t. I, pp. 536-565.

Vera y Figueroa, Juan Antonio, El embajador, Sevilla, Francisco de Lyra, 1620.

—, Juan Antonio, El enbaxador, ed. facsímil, ed. introd. [José Manuel López Balboa], Madrid, [Artes Gráficas Arges], 1947.

Vives, Juan Luis, De tradendis disciplinis, Colonia, apud Ioannem Gymnicum, 1536.

Yeo, Richard, Notebooks, English Virtuosi and Early Modern Science, Chicago, The University of Chicago Press, 2014.

Author Biography

Victoria Pineda, Universidad de Extremadura

TU Departamento de Lenguas Modernas y Literaturas Comparadas

Published

22-12-2015

Downloads

Download data is not yet available.