Book burning and image destruction representations in the art of the Spanish Golden Age

Authors

  • Margarita Ana Vázquez Manassero Universidad Nacional de Educación a Distancia

Abstract

The activities of the Spanish Inquisition on censorship of both books and artistic images were often executed until their final consequences, such as the destruction of those works that transgressed the limits of orthodoxy. The aim of this paper is to analyze these acts of censorship promoted by the Inquisition during Spanish Golden Age through a way rarely explored to date: images, both literary and plastic where book burning and image destruction acts are depicted. Thus, the analysis of these representations will be the theme of this study. The visual concretions of inquisitorial acts of disapproval, will allow a new analysis of the phenomenon of censorship through the images born in the same cultural context. Further, this method undertakes an original approach to the issue, overcoming the classical approach based on the inquisitorial documentation, adding the contributions of the perspective of literature and the arts, to the view of censorship and punishment acts, witnessed by Spanish Golden Age writers and artists.

Keywords

Censorship, Spanish Inquisition, book burning, auto-da-fe, destruction of images, Spanish Golden Age

References

Ayala Mallory, Nina, La pintura flamenca del siglo XVII, Madrid, Alianza Forma, 1995.

Bethencourt, Francisco, «The Auto da Fé: Ritual and Imagery», Journal of the Warburg and Courtauld Institutes, 55 (1992) 155-168.

Camille, Michael, El ídolo gótico: ideología y creación de imágenes en el arte medieval, Madrid, Akal, 2000.

Cervantes, Miguel de, Don Quijote de la Mancha, Edición del Instituto Cervantes dirigida por Francisco Rico, Barcelona, Instituto Cervantes, 1998.

Cordero de Ciria, Enrique, «Arte e Inquisición en la España de los Austrias», Boletín del Museo e Instituto Camón Aznar, 70 (1997) 29-86.

Covarrubias Orozco, Sebastián de, Tesoro de la lengua castellana, o española. Según impresión de 1611, con las adiciones de Benito Remigio Noydens publicades en la de 1614. Edición preparada por Martín de Riquer, Barcelona, Horta, 1943.

Cuadriello, Jaime, «El reino y la construcción del pasado», en Brown, Jonathan, Los Siglos de Oro en los Virreinatos de América 1550-1700, Madrid, Sociedad Estatal para la Conmemoración de los Centenarios de Felipe II y Carlos V, 1999, pp. 77-88.

Defourneaux, Marcelin, Inquisición y censura de libros en la España del siglo XVIII, Madrid, Taurus, 1973.

Domínguez Bordona, Jesús, Proceso inquisitorial contra el escultor Esteban Jamete, Madrid, 1933.

Fontcuberta i Famadas, Cristina, Imatges d’atac. Art i conflicte als segles XVI i XVII, Barcelona, Universitat Autònoma de Barcelona, Universitat de Girona-Edicions i Publicacions de la Universitat de Lleida, Edicions Universitat Politècnica de Catalunya, Publicacions de la Universitat Rovira i Virgili, Museu Nacional d’Art de Catalunya, 2011.

Freedberg, David, «Art and iconoclasm. 1525-1580. The case of the Northern Netherlands», en Filedt Kok, J. P.; Halsema-Kubes, W.; Kloek, W. T., De eeuw van de beeldenstorm: de Noordelijke Nederlanden in de zestiende eeuw: zeven tentoonstellingen tussen september en december 1986, Amsterdam, Rijksmuseum Amsterdam, 1986, pp. 69-84.

García, Francisco, Vida y martyrio de el Venerable Padre Diego Lvis de Sanvitores de la Compañia de Iesvs, primer apostol de las Islas Marianas, y svcessos de estas islas, desde el año de mil seiscientos y sesenta y ocho, asta el de mil sesicientos y ochenta y vno, Madrid, Imprenta de Iván García Infanzón, 1683.

García López, David, Arte y pensamiento en el Barroco: Fray Juan Andrés Ricci de Guevara (1600-1681), Madrid, Fundación Universitaria Española, 2010.

Gil Vicent, Vicente, «El control de la obra artística por la Inquisición: revisores de imágenes de escultura, pintura y grabado en el tribunal de Valencia (1701-1797)», Boletín de la Sociedad Castellonense de Cultura, 73 (1997) 357-372.

Gomara, Vidal Luis, «Convento de Santo Domingo el Real de Madrid», Los Dominicos y el arte, 8 (1922-1923) 1-6.

Guibovich Pérez, Pedro M., Censura, libros e inquisición en el Perú colonial, Sevilla, Consejo Superior de Investigaciones Científicas. Escuela de Estudios Hispano-Americanos, Universidad de Sevilla, Diputación de Sevilla, 2003.

Hall, James, Dictionary of subjects and symbols in art, Londres, John Murray Publishers, 1991.

Hollsteins, F. W. H., Dutch and Flemish etchings, engravings and woodcuts ca. 1450-1700. Heer – Kuyl, vol. 9, Amsterdam, Menno Hertsberger, 1953.

—, Dutch and Flemish etchings, engravings and woodcuts ca. 1450-1700. Leyster - Matteus, vol. 11, Amsterdam, Menno Hertzberger, 1955.

Lea, Henry Charles, Historia de la Inquisición Española, Madrid, Fundación Universitaria Española, 1983.

Lucía Mejías, José Manuel, Los primeros ilustradores del Quijote, Madrid, Ollero y Ramos, 2005.

Llorente, Juan Antonio, Anales de la Inquisición de España, 2 vols., Madrid, Imprenta de Ibarra, 1812-1813.

—, Historia crítica de la Inquisición de España, 8 vols., Barcelona, Imprenta de Oliva, 1835.

Maqueda Abreu, Consuelo, El Auto de Fe, Madrid, Ediciones Istmo, 1992.

Martínez Ripoll, Antonio, «Control inquisitorial y figuración artística: Villafranca mejorado por Murillo», Cuadernos de arte e iconografía, 2, 4 (1989) 20-29.

Olmo, José del, Relación Histórica del Auto General de Fe que se celebró en Madrid este año de 1680 con asistencia del Rey N.S. Carlos II, y de las majestades de la Reyna N. S., y la augustísima Reyna Madre siendo inquisidor general el excelentísimo señor D. Diego Sarmiento Valladares, Madrid, Imprenta de Domingo Blanco, 1680.

Páramo, Luis de, De origine et progressu officii sanctae Inquisitionis, Madrid, Imprenta Regia, 1598.

Pardo Tomás, José, Ciencia y censura: La Inquisición Española y los libros científicos en los siglos XVI y XVII, Madrid, Consejo Superior de Investigaciones Científicas, 1991.

Paz y Meliá, A., Papeles de Inquisición: catálogo y extractos, Madrid, Patronato del Archivo Histórico Nacional, 1947.

Peña, Manuel, «El ‘donoso y grande escrutinio’ o las caras de la censura», Hispania: Revista española de historia, 65, 221 (2005) 939-956.

Pinto Crespo, Virgilio, «La actitud de la Inquisición ante la iconografía religiosa. Tres ejemplos de su actuación», Hispania Sacra, 31 (1978-1979) 285-322.

Rasmussen, Tarald, «Iconoclasm and Religious Images in the Early Lutheran Tradition», en Kolrud, Kristine; Prusac, Marina (eds.), Iconoclasm from antiquity to modernity, Farnham (Surrey, England), Ashgate, 2014, pp. 107-137.

Réau, Louis, Iconografía del arte cristiano. Iconografía de los santos. De la A a la F, vol. 3, Barcelona, Ediciones del Serbal, 1997.

Roa, Martín de, Antigvedad, veneracion y frvto de las Sagradas Imágenes, i Reliquias. Historias i exenplos a este proposito, Sevilla, Imprenta Gabriel de Ramos Vejarano, 1623.

Rodríguez G. de Ceballos, Alfonso, «La repercusión del decreto del Concilio de Trento acerca de las imágenes sagradas y las censuras al Greco», Studies in the History of Art, 13 (1984) 153-159.

Sánchez Castro, José, «La censura en la figuración artística en España (1487-1820)», Boletín del Museo e Instituto Camón Aznar, 65 (1996) 37-98.

Sánchez Esteban, Natividad, «Pinturas del colegio de doña María de Aragón: Problemas Inquisitoriales», Cuadernos de Arte e Iconografía, 2 (1989) 106-116.

Scholtz-Hänsel, Michael, «Propaganda de imágenes al servicio de la Inquisición: EL Auto de Fe de Pedro Berruguete en el contexto de su tiempo», Norba Revista de arte, 12 (1992) 67-82.

—, «Arte e Inquisición: Pedro Arbués y el poder de las imágenes», Anuario del Departamento de Historia y Teoría del Arte de la Universidad Autónoma de Madrid, 6 (1994) 205-212.

Solís, Antonio de, Historia de la conquista, población y progresos de la América septentrional, conocida por el nombre de Nueva España. Nueva edición il·lustrada con notas por D. Wenceslao de Linares y Pacheco, y adornada con los retratos del Autor y de Hernán Cortés, Barcelona, Imprenta de D. Francisco Oliva, 1840.

Toussaint, Manuel, «Proceso y denuncias contra Simon Pereyns en la Inquisición de México. Con una introducción por Manuel Toussaint», Anales del Instituto de Investigaciones Estéticas, 2 (1938) 1-38.

Vorágine, Santiago de la, La leyenda dorada, 2 vols., Madrid, Alianza Editorial, 1982.

Author Biography

Margarita Ana Vázquez Manassero, Universidad Nacional de Educación a Distancia

Contratada predoctoral del Departamento de Historia del Arte de la Universidad Nacional de Educación a Distancia (FPI del Ministerio de Economía y Competitividad en el marco del proyecto I+D "El dibujante ingeniero al servicio de la Monarquía Hispánica. Siglos XVI-XVIII" - HAR2012-31117)

Published

22-12-2015

Downloads

Download data is not yet available.