A poetics of reading in the Góngora’s "Soledades"

Authors

Abstract

This study raises the possibility of a new meaning of the title Soledades in  Góngora’s poem, referring to “loneliness” as a requirement of any reading. It can be seen that one of the objectives of the Cordovan bard is to teach us to read his work and the world that surrounds it. To do this, Don Luis intratextually models the profile of the receiver of his work, who must act as the pilgrim of the poem, that is, he must use the hermeneutical
capacity of his gaze, in which the senses and the intellect merge, to reach the sense of the work. Hence, after long years of structuralist immanentism, a reading of Góngora’s Soledades is proposed from the modern philosophical, literary and psychological theories that have dealt with the analysis of literary works from the perspective of reception, which they highlight the im-portance of text-reader interaction and the integration of subject and textual object. We are referring to the phenomenology of Husserl and his
disciple Ingarden, which is related to Hegel’s philosophy and Gadamer’s hermeneutics, and to the presuppositions of the reception aesthetics of the German school of Constance, headed by Jauss and Iser, who It is also based on Ingarden’s phenomenology, on Gombrich’s psychology of perception and on Arnheim’s visual thought, which links with Gestalt, which is of special relevance for our study due to the prominence that Góngora grants to images.

Keywords

"Soledades", Góngora, poetics, reading, receiver, reader, hermeneutics, gaze, phenomenology, aesthetics of reception, perception, visual thought, "Gestalt", images

References

Acosta, Luis A., El lector y la obra. Teoría de la recepción literaria, Madrid, Gredos, 1989.

Alatorre, Antonio, “Avatares barrocos del romance”, en Cuatro ensayos sobre arte poética, Ciudad de México, El Colegio de México, 2007, pp. 11-85.

Aristóteles, Acerca del alma, trad. Tomás Calvo Martínez, Madrid, Gredos, 1988.

Aristóteles, Poética de Aristóteles, ed. Valentín García Yebra, Madrid, Gredos, 1974.

Arnheim, Rudolf, El pensamiento visual, Barcelona, Paidós, 1998.

Bobes Naves, María del Carmen, Crítica del conocimiento literario, Madrid, Arco, 2008.

Bonilla Cerezo, Rafael, “El peregrino confuso (Góngora, Soledades, 1613, vv. 1-4)”, Studia Aurea, XIV (2020), pp. 271-324, en línea, <https://studiaaurea.com/article/view/v14-bonilla/378-pdf-es>.

Caner, Robert, “La interpretación de la obra literaria”, en Teoría literaria y literatura comparada, coord. Jordi Llovet, Barcelona, Ariel, 2007.

Collard, Andrée, Nueva poesía. Conceptismo, culteranismo en la crítica española, Madrid, Castalia, 1967.

Díaz de Rivas, Pedro, Anotaciones y defensas a la primera “Soledad” (BNE, ms. 3726 (f. 105r); también en ms. 3906 de la B.N.M. (f. 183).

Dilthey, Wilhem, Psicología y teoría del conocimiento. Obras de W. Dilthey, VI, Ciudad de México, Fondo de Cultura Económica, 1978.

Domínguez Caparrós, José, Teoría de la literatura, Madrid, Centro de Estudios Ramón Areces, 2002.

Eco, Umberto, Obra abierta, Barcelona, Ariel, 1979.

Fernández de Córdoba, Abad de Rute, Francisco, “Examen del Antídoto” (1617), en Don Luis de Góngora y Argote: Biografía y estudio crítico, ed. Miguel Artigas, Madrid, Tipografía de la Revista de Archivos, 1925, pp. 400-467.

Gadamer, Hans-Georg, Verdad y método, I, Salamanca, Sígueme, 1991.

García Lorca, Federico, “Imaginación, inspiración, evasión”, en Obras completas, III, ed. Miguel García-Posada, Barcelona, Galaxia Gutenberg, 1997, pp. 98-112.

Gombrich, Ernst Hans J., La imagen y el ojo: nuevos estudios sobre la psicología de la representación pictórica, Madrid, Alianza, 1987.

Gombrich, Ernst Hans J., Arte e ilusión. Estudio sobre la psicología de la representación pictórica, Madrid, Debate, 1998.

Góngora, Luis de, “Carta en respuesta de la que le escribieron. La batalla”, en Obras completas de don Luis de Góngora y Argote, ed. Juan e Isabel Millé y Giménez, Madrid, Aguilar, 1972, pp. 954-958, The Internet Archive, Editor The Internet Archive, en línea, <https://archive.org/details/obrascompletased00gn/page/958/mode/2up>.

Góngora, Luis de, Obras completas de don Luis de Góngora y Argote, ed. Juan e Isabel Millé y Giménez, Madrid, Aguilar, 1972, The Internet Archive, Editor The Internet Archive, en línea, <https://archive.org/details/obrascompletased00gn/page/n5/mode/2up>.

Góngora, Luis de, Soledades, ed. Robert Jammes, Madrid, Castalia, 1994.

Hegel, Georg Wilhelm F., Introducción a la estética, trad. Ricardo Mazo, Barcelona, Península, 1971.

Heidegger, Martin, Caminos de bosque, Madrid, Alianza, 1995.

Husserl, Edmund, Investigaciones lógicas, V, Madrid, Alianza, 1985.

Iglesias, Montserrat, “El sistema literario: teoría empírica y teoría de los polisistemas”, n Avances en Teoría de la literatura, comp. Darío Villanueva, Santiago de Compostela, Universidad de Santiago de Compostela, 1994, pp. 309-356.

Iglesias, Montserrat, “La Teoría de los Polisistemas como desafío a los estudios literarios”, en Teoría de los Polisistemas, Madrid, Arco/Libros, 1999, pp. 9-22.

Ingarden, Roman, “Concreción y reconstrucción”, en Estética de la recepción, ed. Rainer Warning Madrid, Visor, 1989, pp. 35-53.

Ingarden, Roman, La obra de arte literaria, Ciudad de México, Taurus, 1998.

Iser, Wolfgang, El acto de leer, Madrid, Taurus, 1987.

Iser, Wolfgang, “La estructura apelativa de los textos”, en Estética de la recepción, ed. Rainer Warning, Madrid, Visor, 1989a, pp. 133-148.

Iser, Wolfgang, “El proceso de lectura: enfoque fenomenológico”, en Estética de la recepción, ed. Rainer Warning, Madrid, Visor, 1989b, pp. 149-164.

Iser, Wolfgang, Prospecting: From Reader Response to Literary Antropology, Baltimore-Londres, The Johns Hopkins University Press, 1989c.

Iser, Wolfgang, The Fictive and The Imaginary. Charting Literary Antropology, Baltimore-Londres, The Johns Hopkins University Press, 1993.

Iser, Wolfgang, Rutas de la interpretación, Ciudad de México, Fondo de Cultura Económica, 2005.

Iser, Wolfgang, How to Do Theory, Londres, Blackwell Publishing, 2006.

Jammes, Robert, “Retrogongorisme”, Criticón, núm. 1 (1978), pp. 1-82.

Jammes, Robert, “Introducción y notas”, en Luis de Góngora, Soledades, ed. Robert Jammes, Madrid, Castalia, 1994.

Jauss, Hans Robert, “La historia literaria como desafío a la ciencia de la literatura”, en La actual ciencia literaria alemana, ed. Hans Ulrich Gumbrecht et alii, Salamanca, Anaya, 1971, pp. 37-114.

Jauss, Hans Robert, Experiencia estética y hermenéutica literaria. Ensayos en el campo de la experiencia estética, Madrid, Taurus, 1986.

Jauss, Hans Robert, Pour une hermenéutique littéraire, París, Gallimard, 1988.

Lambert, José, “Un Modèle descriptif pour l’étude de la littérature. La Littérature comme polyysystéme”, Contextos, núm. 9 (1987), pp. 47-68.

Molho, Maurice, Semántica y poética (Góngora, Quevedo), Barcelona, Crítica, 1977.

Osuna Cabezas, María José, “La polémica gongorina: estado de la cuestión y tareas pendientes”, en El universo de Góngora: orígenes, textos y representaciones, ed. Joaquín Roses Lozano, Córdoba, Diputación, 2014, pp. 417- 453.

Poggi, Giulia, “Las Soledades: una silva de figuras”, en El universo de Góngora: orígenes, textos y representaciones, ed. Joaquín Roses Lozano, Córdoba, Diputación, 2014, pp. 281-300.

Popper, Karl Raimund, Conjeturas y refutaciones: el desarrollo del conocimiento científico, Barcelona, Paidós, 1991.

Puelles Romero, Luis, Mirar al que mira: teoría estética y sujeto espectador, Madrid, Abada, 2011.

Quevedo, Francisco de, Poesía varia, ed. James O. Crosby, Madrid, Cátedra, 1990.

Romanos, Melchora, “La soledad confusa de la selva de los comentaristas gongorinos”, en El universo de Góngora: orígenes, textos y representaciones, ed. Joaquín Roses Lozano, Córdoba, Diputación, 2014, pp. 365-385.

Roses Lozano, Joaquín, Una poética de la oscuridad. La recepción crítica de las Soledades en el siglo XVII, Londres-Madrid, Tamesis Books, 1994.

Roses Lozano, Joaquín, Soledades habitadas, Málaga, Universidad de Málaga, 2007.

Runcini, Romolo, Il sigillo del poeta, Chieti, Solfanelli, 1991.

Sánchez, Yvette, y Roland Spiller, La poética de la mirada, Madrid, Visor, 2004.

Sandoval, Paola Encarnación, El peregrino como concepto en las “Soledades” de Góngora, Alcalá, Universidad de Alcalá de Henares, 2019.

Sontag, Susan, Contra la interpretación, Barcelona, Seix Barral, 1984.

Turpin, Enrique, “La mirada de la «M». Un estudio de optometría literaria”, en La poética de la mirada, ed. Yvette Sánchez y Roland Spiller, Madrid, Visor, 2004, pp. 207-217.

Villafañe, Justo, Principios de teoría general de la imagen, Madrid, Pirámide, 2000.

Villanueva, Darío, “Fenomenología y pragmática del realismo literario”, en Avances en Teoría de la literatura, Santiago de Compostela, Universidad de Santiago de Compostela, 1994, pp. 165-185.

Vossler, Karl, La poesía de la soledad en España, Buenos Aires, Losada, 1946.

Published

31-12-2022

Downloads

Download data is not yet available.