"En tanto sol tan atrevida pluma". Lope de Vega´s "Andrómeda" and its functionallity within "Filomena"´s structure

Authors

  • Florencia Calvo Universidad de Buenos Aires. CONICET

Abstract

In this paper we are going to present an analysis of the mythological poem “La Andrómeda” by Lope de Vega, included in the volume La Filomena that was published in 1621, in order to define a possible functionallity within the construction of the speech of the entire book. For this, we will have to pay attention to the references that inside the octaves, refer to the dedicatee Doña Leonor de Pimentel and we are also going to privilige a metapoetic reading, authorized by the generic matrix to which the poem is ascribed. From the premise that “La Andrómeda” within a possible internal division of the miscellany closes the first part, we are going to analyse its last eighth and will establish, following the proposed line of reading, a hypothesis about the final metamorphosis, the ones from the lyrical subject in Faeton´s figure and its possible
meanings towards the second part of the volume, made up of a series of ten epistles and an elegy.

Keywords

Lope de Vega, "La Filomena", "La Andrómeda", mythological fable, lyrical voice

References

Alonso, Dámaso, Góngora y el Polifemo II, Madrid, Gredos, 1961.

Blanco, Mercedes, “La estela del Polifemo o el florecimiento de la fábula barroca (1613-1624)”, Lectura y signo, 5 (2010), pp. 31-68, 15-08-22, <https://doi.org/10.18002/lys.v0i5.3539 >.

Calvo, Florencia, “´¿Por qué con esa lengua artificiosa arroyo te metiste en mar tan brava´ Variatio, paisaje y escritura en el poema mitológico ´ La Filomena´ de Lope de Vega”, Janus, 10, (2021), pp. 39-54, DOI: <https://doi.org/10.51472/JESO20211002>.

Calvo, Florencia, “En torno a ´La Andrómeda´de Lope de Vega”, en Antonio Sánchez Jiménez, Cipriano López Lorenzo, Adrián J. Sáez y José Antonio Salas (eds.), La actualidad de los estudios de Siglo de Oro (XII Congreso de la Asociación Internacional Siglo de Oro, Neuchâtel, 2020), Kassel, Reichenberger, 2023, pp. 269-277.

Campana, Patrizia, La Filomena de Lope de Vega, tesis doctoral inédita, Barcelona, Universitat Autònoma de Barcelona, 1999.

Campana, Patrizia, “Hacia una edición anotada de La Filomena de Lope de Vega: la Epístola a don Juan de Arguijo”, Edición y anotación de textos, Actas del Primer Congreso de Jóvenes Filólogos, A Coruña, Universidade da Coruña, 1998, pp. 135-144.

Campana, Patrizia, “La Filomena de Lope como género literario”, en Florencio Sevilla Arroyo, Carlos Alvar Ezquerra (eds.), Actas del XIII Congreso de la Asociación Internacional de Hispanistas, Madrid 6-11 de julio de 1998, Madrid, Castalia, 2000, 4 vols., I, pp. 425-432.

Campana, Patrizia, “Las epístolas de La Filomena como Macrotexto”, Arte Nuevo. Revista De Estudios Áureos, 8, (2021), pp. 24-46, 15-08-22, < https:/doi.org/10.14603/8B2021>.

Cristóbal López, Vicente, “La fábula mitológica en España: valoración y perspectivas”, Lectura y signo, 5 (2010), pp. 9-30, 15-08-22, <https://doi.org/10.18002/lys.v0i5.3538>.

Domínguez Caparrós, José, “Materia mitológica y género literario: un ejemplo en Lope de Vega”, Tropelías, 1 (1990), pp. 91-104.

Fernández Rodríguez, Natalia, “Góngora y Lope ante la herencia petrarquista: una introducción”, Boletín Hispánico Helvético, 23 (2014), pp. 33-55, 15-08-22, <https://bhh-revista.ch/wp-content/uploads/2021/02/2-BHFernandezAbstractSeparata.pdf>.

Ferreira Barrocal, Jorge, “Petrarquismo en ‘Los amores de Marte y Venus’, una fábula mitológica del siglo xvi”, Hipogrifo, 9.2 (2021), pp. 823-841, 15-08-22, http://dx.doi.org/10.13035/H2021.09.02.58.

García Aguilar, Ignacio, “El entramado paratextual de La Filomena: modelo editorial y modelo literario.”, Atalanta, 8.2 (2020), pp. 98-112, 15-08-22, < https://doi.org/10.14643/82F>.

Kluge, Sofie, “Espejo del mito. Algunas consideraciones sobre el epilio barroco”, Criticón, 115 (2012), pp. 159-174.

Lazure, Guy, “¨Hermanos del cielo¨. Figuras de vuelo en la poesía y la pintura sevillana de Fernando de Herrera a Juan de Arguijo (con Francisco Pacheco de por medio)” e-Spania, 35 (2020), 15-08-22, <https://doi.org/10.4000/espania.33455>.

Navarrete, Ignacio, Los huérfanos de Petrarca. Madrid: Gredos, 1997.

Ponce Cárdenas, Jesús, “Introducción” a Luis de Góngora, Fábula de Polifemo y Galatea, de Jesús Ponce Cárdenas, Madrid, Cátedra, 2010, pp. 11-151.

Sánchez Jiménez, Antonio, Lope. El verso y la vida, Madrid, Cátedra 2018.

Sánchez Jiménez Antonio, “Orfeo en la poesía cortesana de Lope de Vega (1621-1624)”, Janus, 10 (2021a), pp. 5-38, 15-08-22, <https://doi.org/10.51472/JESO20211001>.

Sánchez Jiménez, Antonio, “Perfil autorial en los sonetos de La Filomena (1621), de Lope de Vega”, Studia Aurea: Revista de literatura española y teoría literaria del Renacimiento y Siglo de Oro, 14, (2021b), pp. 367-94, 15-08-22, <https://doi.org/10.5565/rev/studiaaurea.368 >.

Sánchez Robayna, Andrés, “Petrarquismo y parodia”, Revista de Filología de la Universidad de La Laguna, 1 (1982), pp. 35-48.

Vega Carpio, Lope de, “La Filomena”, en Lope de Vega, Obras Poéticas, ed. José Manuel Blecua, Barcelona, Planeta, 1989, pp. 527-847.

Vitali, Noelia, “Juegos especulares y entramado poético en la Epístola a don Juan de Arguijo de La Filomena”, Janus,10, (2021), pp. 138-150, 15-08-22, <https://doi.org/10.51472/JESO20211009>

Zapata, Almudena, “Progne y Filomena. La leyenda en las fuentes clásicas y su tradición en la literatura española hasta Lope de Vega”, Estudios clásicos, t. 29, núm. 92, (1987), pp. 23-58.

Published

31-12-2023

Downloads

Download data is not yet available.