The double reading of Quevedo’s poetry

Authors

  • alfonso rey alvarez universidad de santiago de compostela

Abstract

In his edition of El Parnaso español by Francisco de Quevedo, Ignacio Arellano, in addition to the reproduction and annotation of its 554 poems, proposes an innovative theory that he calls “double reading”, based on his vision of conceptism. This article gives some insights on the aforementioned theoretical approach.

Keywords

Quevedo, double reading, conceptism, Góngora, Gracián

References

Ayala, Jorge M., “Introducción”, en Gracián, Baltasar, Agudeza y arte de ingenio, ed. Ceferino Peralta, Jorge M. Ayala y José María Andreu, Zaragoza, Prensas Universitarias de Zaragoza, Instituto de Estudios Altoaragoneses, 2004, 2 vols.

Batllori, Miguel, Gracián y el Barroco, Roma, Edizioni di Storia e Letteratura, 1958.

Blanco, Mercedes, “Qu’est-ce qu’un concepto?”, Les Langues Néo-Latines, 254 (1985), pp. 5-20.

Carreira, Antonio, Luis de Góngora, antología poética, Madrid, Castalia, 1986.

Carreira, Antonio, Gongoremas, Barcelona, Península, 1998.

Cascales, Antonio, Tablas poética, ed. Antonio García Berrio en Introducción a la poética clasicista: Cascales, Barcelona, Planeta, 1975.

Crosby, James O., “Has Quevedo’s Poetry Been Edited?”, Hispanic Review, 41 (1973), pp. 627-638.

Gracián, Baltasar, El comulgatorio, Madrid, Espasa Calpe, 1977.

Gracián, Baltasar, El Criticón, ed. Carlos Vaíllo, pról. José Manuel Blecua, Barcelona, Círculo de Lectores, 2000.

Gracián, Baltasar, Agudeza y arte de ingenio, ed. Ceferino Peralta, Jorge M. Ayala y José María Andreu, Zaragoza, Prensas Universitarias de Zaragoza, Instituto de Estudios Altoaragoneses, 2004, 2 vols.

Gracián, Baltasar, Agudeza y arte de ingenio, est. prel. de Aurora Egido, Zaragoza, Gobierno de Aragón, Departamento de Educación, Cultura y Deporte-Institución “Fernando el Católico”, 2007.

Parker, Alexander, “La agudeza en algunos sonetos de Quevedo”, en Estudios dedicados a Menéndez Pidal, Madrid, 1952, III, pp. 345-60.

Pellegrino, Camillo, Il Carraffa, o vero delle epica poesia, en La locuzione artificiosa. Teoría ed esperiencia della lirica a Napoli nell’età del manierismo, ed. Giulio Ferroni y Amedeo Quondam, Roma, Bulzoni, 1973, pp. 97-106.

Pellegrino, Camillo, Del concetto poetico, ed. Bernardo Di Luca, Roma, Salerno Editrice, 2019.

Peregrini, Matteo, Delle acutezze, ed. Erminia Ardissino, Turín, Edizioni RES, 1997.

Pérez Lasheras, “Arte de ingenio y Agudeza y arte de ingenio”, en Baltasar Gracián: estado de la cuestión y nuevas perspectivas, ed. Aurora Egido y María del Carmen Marín, Zaragoza, Institución Fernando el Católico, 2001.

Pérez Lasheras, “El primor de lo agudo”, Archivo de Filología Aragonesa, 63-64 (2007-2008), pp. 209-214.

Pozuelo Yvancos, José María, “Agudeza y arte de ingenio: primera neorretórica española”, en Baltasar Gracián IV Centenario (1601-2001), Zaragoza, Institución Fernando el Católico, 2004, pp. 133-149.

Quevedo, Francisco de, El Parnaso español, ed. Ignacio Arellano, Madrid, Real Academia Española, 2020, 2 vols.

Quevedo, Francisco de, Poesía completa, ed. Alfonso Rey y María José Alonso Veloso, Barcelona, Castalia, 2021, 2 vols.

Rey, Alfonso, “Teoría y crítica literaria en Agudeza y arte de ingenio”, Neophilologus, 101 (2017), pp. 541-560.

Rey, Alfonso, “Gracián, Góngora y los límites del conceptismo”, Bulletin of Hispanic Studies, 97 (2020), pp. 595-614.

Rey, Alfonso, “Dilogías burlescas en dos sonetos de Quevedo”, Arte Nuevo, 9 (2022), pp. 96-116.

Sobejano, Gonzalo, “Góngora en Gracián”, Calíope, 8, 1 (2002), pp. 19-35.

Terry, Arthur, “Quevedo and the Metaphysical Conceit”, Bulletin of Hispanic Studies, 35 (1958), pp. 211-222.

Published

31-12-2023

Downloads

Download data is not yet available.